JOM IKLAN DI SINI
Hanya RM10/bulan!!!
KLIK SINI

WELCOME!

WELCOME!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CARA MEMBUAT KATEGORI (LABEL)

Posted by Khai2020 Disember 03, 2008

Hai!!! bertemu kembali. Selama 3 hari saya tak berblog sebab saya pergi bercuti ke Langkawi. Baru balik malam semalam. Saya tidak akan menceritakan hal percutian saya pada postingan kali ini. Buat masa sekarang saya sedang menyusun foto dan artikel yang sesuai yang hendak di posting.

Hari ini saya ingin menjawab pertanyaan dari AM melalui shoutbox tentang bagaimana cara membuat kategori (label) dari artikel yang telah diposting. Dengan adanya kategori atau label artikel dalam sesuatu kelompok yang telah diposting oleh pemilik blog dapat mempermudahkan para pembaca memilih artikel mana yang ingin dibaca.

Di blogger.com kemudahan ini sebenarnya sudah tersedia. Walaupun begitu jika kita tidak mengetahui cara menggunakannya ini akan menyebabkan ianya tidak berguna. Untuk membuat kategori, di blogger.com dikenali dengan istilah Label. Dengan adanya kemudahan ini kita sebagai pemilik blog hanya perlu mengisi kotak label yang disediakan pada setiap posting artikel.

Agar tidak memeningkan, silah lihat pada side bar sebelah kanan blog saya ini akan terlihat widget KATEGORI : PANDUAN BLOGGER, SMKTPG, FAMILi, dsbg... Untuk melihat fungsi label ini silah klik label yang bertuliskan PANDUAN BLOGGER, maka secara automatik seluruh postingan yang saya beri label PANDUAN BLOGGER akan dipaparkan untuk dibaca oleh pengunjung.

Sesuatu artikel kita boleh berikan 2 label atau lebih. Ini bermakna postingan tersebut termasuk ke dalam dua @ lebih kategori/ label.

Bagaimana cara membuat label?

Untuk membuat sebuah kategori atau label, anda hanya perlu mengisi kotak kosong di bawah ruangan posting disebelah tulisan Label untuk catatan ini. Isi kotak tersebut dengan kategori yang sesuai untuk postingan yang kita buat. Contoh : Aktiviti Rekreasi. Satu postingan tidak hanya wajib hanya pada satu kategori saja, tetapi satu postingan boleh mempunyai beberapa kategori. untuk membuatnya hanya dipisahkan dengan tanda koma ( , )saja, misalnya untuk postingan artikel blog ini boleh dilabel Blog tutorial, blog tools, aksesori blog, kerana postingan tersebut memang sesuai dalam ketiga-tiga kategori tersebut.


Sila ikuti langkah - langkah berikut ini :


1. Sig in di blogger dengan id anda


2. Klik menu Layout


3. Klik menu Elemen Halaman


4. Klik tulisan Tambahkan sebuah Elemen Halaman


5. Klik TAMBAHKAN KE BLOG yang berada di bawah tulisan Label


6. Tulisan Labels disebelah tulisan Tajuk dapat diubah menjadi Kategori jika anda mahu mengubahnya.


7. Pilih button yang anda inginkan untuk menyusun kategori tersebut sama ada mengikut alphabet: jika kategori ingin dipaparkan mengikut abjad ( dari A --> Z ), atau Berdasarkan Frekuensi : jika kategori ingin dipaparkan sesuai dengan jumlah bilangan artikel sesuatu label (kategori)


8. Klik SIMPAN PERUBAHAN


9. Selesai.


Sangat mudah bukan?


Selamat mencuba !

0 comments

Catat Ulasan

ULASAN ANDA AMAT BERNILAI. BERIKAN ULASAN YANG MEMBINA. TERIMA KASIH.

Related Posts with Thumbnails












NAMSAHAZ Webhosting - Webhosting mampu milik untuk semua!











Web hosting



JOM IKLAN DI SINI

Hanya RM10/bulan!!!
KLIK SINI

Translate

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Recent Post

Jom join Blog Cikgu Khai.....

YOUR MESSAGE HERE

IKLAN BANNER


IKLAN DI SINI

Hanya RM5/bulan!!!

Twitter