Maklumat mengatakan Proton EXORA ni dilengkapi dengan enjin Campro “CPS”. Means teknologi ni memang advance. Cube bandingkan campro iafm 1.3litre pada saga dan dvvt(vvti) 1.3litre pada myvi (myvi ni ciplak kereta jepun punye enjin sebijik), korang nampak kan beza horsepower n torque saga campro iafm tu lagi lebih dari myvi.
Saga blm campro iafm 1.3: 94 horsepower 120Nm of torque
Myvi dvvt (toyota passo enjin) 1.3 : 85 horsepower 116Nm of torque
Padahal enjin campro tu sebenarnya adalah enjin biasa je yang xde teknologi variable valve timing macam dvvt dan vvti. Please refer to:
http://kereta.info/campro-engine-specification-proton-engine-technology-on-saga-waja-satria-persona-gen2/
So, x semestinya kereta jepun tu lebih baik dari buatan Proton. Tambahan pada MPV exora ni, ada technology CPS cam profile switching yang menggunakan variable inlet manifold utk bantu penjimatan minyak dan kekuatan enjin dengan variable balve lift lagi yang menambahkan kuasa bila diperlukan. So, sekarang ni, enjin 1.6litre bukan persoalan untuk MPV ni.
Kalo macam eastar tu, sebab die guna enjin 2.4litre sebab tu enjin mitsubishi yang biasa je. Xde technology pape pon. Tu sebab kena enjin besar.
Apa2 pun, Proton tahu apa yang dorang buat sebab dorang sekarang dah lebih matang dan model baru semua boleh memikat hati rakyat malaysia. Yang x suke tu, xpayah kutuk sangat dan tunggu test drive dulu baru la nak kutuk pon.
Mengenai harga, mungkin RM80k tu dirasakan pihak proton sebagai harga paling kompetitif untuk pesaing terdekat. Tapi dorang akan tgk sambutan jugak. Kalo org xnak beli sebab mahal, akan datang sure turun harga punya. Xkan dorang mula2 nak kuar harga murah pastu naikkan balik harga macam Mitsubishi Lancer GT tu lagi orang marah kan. Better dorang letak harga mahal ckit dulu n tgk pasaran permulaan. Tu strategy dorang.
So kesimpulannya, ENJIN 1.6LITRE CAMPRO CPS TU MASIH X BOLEH DIPERSOALKAN SEBELUM KORANG SEMUA GI TEST DRIVE DAN NAMA PROTON MPV EXORA TU MEMANG MENGECEWAKAN BANYAK PIHAK.