JOM IKLAN DI SINI
Hanya RM10/bulan!!!
KLIK SINI

WELCOME!

WELCOME!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keputusan semakan SBPA masih belum diketahui lagi seperti yang dijanjikan oleh Cuepacs sebelum ini. Mungkin ini ada kaitannya dengan cadangan gaji SBPA yang dikemukakan oleh Cuepacs semalam sehingga membuatkan pasukan petugas SBPA berfikir dua tiga kali untuk menilainya….

Cadangan gaji SBPA baru yang dibentangkan oleh Cuepacs (Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam) ini lebih terarah kepada gred 1 – 54. Berbanding kumpulan premier dan jusa yang sudah pun “berjaya” menikmati gaji SBPA sekitar RM60,000, RM45,000, RM30,000 sebulan. Mereka dah dapat dah pun. Ini contohnya :

  • Premier 1 : gaji RM60,000 sebulan tanpa elaun
  • Premier 2 : gaji RM40,000 sebulan tanpa elaun
  • Premier 3 : gaji RM40,000 sebulan tanpa elaun
  • Premier 4 : gaji RM35,000 sebulan tanpa elaun
  • JUSA C : Kenaikan melebihi RM5,000
Win Movie Tickets now! Just click and answer an Easy Survey

Cadangan gaji SBPA yang dituntut oleh Cuepacs ini agak memeranjatkan kami juga sebenarnya.

Antara Tuntutan & Cadangan Gaji SBPA Yang Dikemukakan Ialah :

  1. Memberi kenaikan gaji di antara RM700 hingga RM2,500 melibatkan kakitangan awam Gred 1 hingga Gred 54.
  2. Kenaikan gaji tersebut yang dituntut Cuepacs ini mesti dilaksanakan terlebih dahulu menerusi skim sedia ada iaitu Skim Saraan Malaysia (SSM)
  3. Selepas kenaikan gaji tersebut berjaya dilaksanakan barulah Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) boleh dibuat penambaikan
  4. Kakitangan awam yang berada di tangga gaji tahap maksimum atau pada tangga gaji mati perlu dibayar tunggakan kenaikan tahunan selama mana mereka tidak menikmati sebarang kenaikan selain perlu dinaikkan gred.
  5. Contohnya kakitangan awam yang sudah terhenti kenaikan gaji sejak lima tahun lepas, sekiranya kenaikan setahun mereka ialah RM100 jadi perlu dibayar tunggakan sebanyak RM500
  6. Cuepacs turut menuntut mereka yang lulus Penilaian Tahap Kecekapan pada Aras 4 sebelum Disember 2011 perlu diberi kenaikan gaji setimpal dengan usaha mereka selama ini.

Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Kenaikan Gaji

  • Gred 1 – 16 : Kenaikan gaji sebanyak RM700
  • Gred 17 – Gred 26 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,000
  • Gred 27 – Gred 40 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,500
  • Gred 41 – Gred 48 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,800
  • Gred 52 – Gred 54 : Kenaikan gaji sebanyak RM2,500

Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Contoh Pengiraan

  • Gaji kakitangan awam gred 17 semasa dalam SSM : RM820
  • Selepas kenaikan gaji sebanyak RM1,000 : RM1800

Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Pilihan Yang Diberikan Oleh Cuepacs :

  1. Pertama : Cuepacs rasa cadangan gaji SBPA yang dibuat mereka ini munasabah selari dengan hasrat kerajaan yang dikatakan mahu merapatkan jurang pendapatan yang besar antara pegawai rendah dengan atasan.
  2. Kedua : Jika pasukan petugas SBPA merasakan ia akan melibatkan kos yang tinggi, Cuepacs minta kumpulan yang menikmati kenaikan tinggi dalam SBPA dikurangkan dan disalurkan kepada gred bawahan
  3. Ketiga : Kalau itu pun tak boleh juga, Cuepacs minta apa yang terkandung dalam SPBA sekarang perlu ditukar keseluruhannya dan digantikan dengan terma-terma yang baru
Sumber: http://beritasemasa.com/


Bermula pengambilan Tingkatan 6 Bawah sesi 2012/2013; Sistem Baharu STPM iaitu Sistem Modular akan diperkenalkan. Majlis Jemaah Menteri (MJM) telah meluluskan pelaksanaan ini pada 4/Januari/2012.

Pelajar Tingkatan 6 bawah tahun 2012 merupakan kohot pertama sistem pentaksiran baharu STPM yang akan menduduki peperiksaan penggal 1 persekolahan Tingkatan Enam pada November 2012 dan juga buat pertama kalinya akan melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).

Makluman berhubung dengan aspek kandungan pengajian, sistem pentaksiran baharu STPM dibahagikan kepada tiga bahagian kurikulum berdasarkan kelompok tajuk atau mengikut kesesuaian bidang disiplin berkenaan untuk mengisi tiga penggal iaitu penggal 1, penggal 2 dan penggal 3 dalam tempoh pengajian selama satu tahun setengah!


SURAT PEKELILING PEMBERITAHUAN STPM BAHARU 2012/2013:


Sukatan Pelajaran STPM Baharu 2012/2013:


PERATURAN & SKEMA PEMARKAHAN:


Belajar Dari Kesilapan

Posted by Khai2020 0 comments


Bidang perniagaan dan keusahawanan kebanyakanya dikuasai oleh golongan Cina. Tidak hairan jika kehidupan mereka jauh lebih baik daripada kaum lain. Jatuh dan bangun sesebuah perniagaan itu adalah lumrah. Tetapi tidak bagi golongan Cina. Mereka tidak akan mengaku salah dan kalah sekiranya perniagaan yang diceburi itu gagal membawa keuntungan. Pasti akan ada alasan yang diberikan untuk kejadian itu. Asalkan diri sendiri tidak mendapat malu.

Merujuk kepada Kamus Cambridge, “A bad workman blames his tools” dalam pepatah Cina membawa maksud, seseorang yang tidak mahu mengaku salah dalam tugas yang dibuat, sebaliknya menyalahkan kepada perkara atau pihak lain pula. Dalam bahasa yang yang mudah, seorang pemandu yang tidak cermat akan menyalahkan lubang pada jalan yang telah mengakibatkan berlakunya kemalangan, sedangkan diri sendiri yang tidak berhati-hati. Atau juga, seorang yang gagal dalam peperiksaan akan menyalahkan soalan peperiksaan, bukan diri sendiri yang malas belajar.

Pepatah ini cukup terkenal dalam kalangan Orang Cina. Akan tetapi, perkara ini bukan berlaku dalam golongan mereka sahaja. Perkara ini berlaku kepada semua. Lebih-lebih lagi kepada mereka yang baru terlibat dengan dunia keusahawanan. Artikel ini ditulis bukan bertujuan untuk mengata keburukan Orang Cina sahaja, bahkan kepada semua usahawan yang tidak boleh menerima kelemahan diri dan tidak mampu mengambil risiko untuk gagal. Apabila seseorang itu telah membuat keputusan untuk terjun ke dunia perniagaan, dia juga perlu bersedia secara keseluruhan untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang bakal tiba. Apa lagi jika berita buruk itu adalah kegagalan dalam perniagaan. Hal ini sepatutnya dijadikan pembakar semangat untuk berjaya dalam perniagaan dan bukan menutup malu dengan cara yang sedemikian. Sudah cukup jelas untuk pengenalan ini. Mari kita lihat antara contoh-contoh yang yang pernah berlaku dalam pepatah Cina ini dalam masyarakat Malaysia yang pelbagai kaum.

Antara contoh yang biasa berlaku adalah seperti ini:

Kisah 1:

Lim telah melabur sebanyak RM 8000.00 untuk memulakan bidang pertanian, iaitu penanaman benih getah. Lim telah membelanjakan wang itu untuk kerja-kerja pembersihan ladangnya yang telah lama terbengkalai. Wang itu juga digunakan untuk membeli anak benih pokok getah dari RISDA. Oleh kerana harga pasaran getah yang semakin meningkat naik telah membuatkan Lim ingin mencubanya. Lim merupakan seorang peniaga kedai runcit sepenuh masa di kampung tempat dia tinggal. Kebetulan Lim ada menyimpan wang atas kerja kerasnya berniaga selama ini. Setelah hampir setahun menanam benih anak getah, Lim mendapati pertumbuhan getahnya tidak selari dan dan agak terbantut. Sedangkan cuaca sepanjang tahun itu adalah baik sahaja. Anak-anak getah juga telah dijaga dengan sempurna dan selalu dibaja. Tetapi pertumbuhanya kurang memuaskan. Lalu Lim menyalahkan pihak RISDA kerana menjual anak benih yang tidak berkualiti. Lim tidak pula mengaku bahawa dia tidak mempunyai ilmu dan pengalaman untuk menanam getah.

Kisah 2:

Samad mempunyai kemahiran dalam bidang pembuatan ukiran kayu untuk hiasan dinding. Selepas tampat pengajian, dia telah memohon pinjaman dengan MARA untuk memulakan perniagaan di rumah keluarganya. Hasil kerja Samad adalah baik kerana dia seorang yang teliti dalam segala kerja. Pada tahap awal pembabitannya semua berjalan dengan lancar sahaja. Masuk bulan ketiga, Samad berhadapan dengan sedikit masalah. Ukiran yang biasanya dibuat menjadi tidak kemas. Sedangkan dia menggunakan kayu dari spesis yang sama iaitu kayu Cengal. Hal ini disebabkan kurang tumpuan pada kerja yang dilakukan berikutan tempahan yang semakin banyak. Samad sebaliknya menyalahkan kepada tukul dan pahat yang digunakannya untuk membuat kerja-kerja ukiran. Dalam tidak sedar Samad sebenarnya penat, jadi dia telah terlepas pandang dan sedikit leka dengan tugas yang baru diusahakannya itu.

Kisah 3:

Kavita merupakan seorang pereka fesyen. Selepas tamat pengajian di sebuah kolej terkemuka, dia menerima tawaran bekerja dengan sebuah butik yang terkenal di Malaysia. Semasa masih belajar, Kavita sering memasuki pertandingan rekaan fesyen dan sering juga memenangi pertandingan itu. Dia menjadi orang kepercayaan majikan tempat dia bekerja. Sebarang tugas berat diserahkan kepadanya dan hasilnya sangat memuaskan. Tiba-tiba suatu hari majikan memintanya memotong kain untuk dibuat gaun pengantin. Tugas memotong dan menjahit adalah kepakarannya. Tetapi masih terdapat banyak fabrik yang belum pernah dipotongnya kerana dia selalu memotong dan menjahit jenis fabrik yang sama. Jika tersilap potong, rosak semua kain. Kavita sedar dengan ilmu yang belum cukup diperolehinya kerana tidak semua fabrik mempunyai cara yang sama semasa dipotong. Kerana malu untuk mengakui kekurangan ilmu itu, dia telah menyalahkan kepada kain yang dipotong dengan mengatakan bahawa kain itu sangat lembut dan kedudukannya lari semasa urusan memotong kain dijalankan.

Kisah 4:

Ah Tat merupakan seorang pemandu lori dan seorang penjual ikan di pasar. Setiap hari dia akan memandu lori bersama 2 orang pekerjanya ke Pasar Besar Selayang untuk mengambil barangan basah. Setiap hari dia akan membeli barang dari pasar dengan nilai kira-kira RM 1000.00. Suatu hari, semasa pulang dari membeli stok barangan basah hujan turun dengan lebat. Ah Tat tetap memandu lorinya dengan laju. Disebabkan gagal mengawal lori kecilnya, kemalangan telah berlaku. Lori itu telah terbalik kerana faktor jalan yang licin. At Tat menanggung kerugian yang besar. Tetapi dia masih tidak mahu mengaku salah dan mengatakan jalan itu tidak rata dan licin. Sedangkan dia sendiri yang tidak beringat cara memandu dengan perlahan semasa hari hujan. Akibat kejadian itu, Ah Tat telah kerugian semua barang yang dibelinya dari pasar kerana terbalik di jalanan. Dia juga terpaksa mengeluarkan wang simpanan yang lain untuk membaiki keadaan lorinya yang rosak teruk. Penyesalannya tidak berguna kerana dia masih tidak mahu mengaku kesalahannya.

Kisah 5:

Haji Ismail merupakan seorang peneroka Felda di Pahang. Dia telah terlibat selama 29 tahun dalam dunia penternakan lembu. Seawal penglibatannya, dia turut mengalami kejatuhan yang teruk. Berkat kesabaran itu hidupnya kini lebih senang. Sebagai permulaan untuk meluaskan penternakan keluarga itu, setiap anaknya mendapat hak yang sama dalam pembahagian lembu. Kesemua 6 orang anaknya diberikan 2 pasang baka lembu yang cukup sihat untuk memulakan penternakan. Selepas 2 tahun, 5 orang anaknya telah berjaya membiakkan lembu yang telah dihadiahkan oleh Haji Ismail. Masing-masing telah mempunyai 2 ekor dan seekor anak lembu. Hanya anaknya yang bongsu gagal menyahut cabaran. Kebetulan seekor lembunya telah mati kerana termakan racun. Anaknya telah menyalahkan Haji Ismail sendiri dan menegaskan bahawa lembu yang telah dihadiahkan kepadanya adalah lembu yang mandul dan tidak sihat. Sedangnya dia hanya membiarkan lembunya lepas merata tempat tanpa pemantauan yang baik.

Kisah 6:

Raju pula merupakan seorang bapa tunggal yang telah kematian isteri. Mendiang isterinya telah meninggalkan 3 orang anak kecil dan sebidang tanah di kampung. Kerana terlalu sedih dengan kematian isterinya, dia telah pulang ke kampung dan berniat untuk mengusahakan tanah yang telah ditinggalkan mendiang isterinya. Jadi, berbekalkan RM 3000.00, Raju memulakan pertanian secara kecil-kecilan dengan menjadikannya sebagai pekerjaan sampingan sahaja. Kerana pekerjaan sepenuh masa Raju adalah menjual cendol. Raju telah menyemai pelbagai jenis benih sayur-sayuran seperti cili, timun, kacang panjang, terung dan labu. Raju bekerja dengan gigih kerana bertekad mahu membesarkan anaknya dengan segala kemudahan yang mampu diberikannya. Tetapi sayang, usaha dan titik peluh Raju tidak berbalas. Tanamannya tidak beberapa menjadi. Sebenarnya Raju tidak mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam bidang ini. Kerana dia hanya seorang penjual cendol. Mungkin Raju telah memberikan baja yang salah kepada semua jenis tanamanya. Kemudian Raju sedar akan hal itu dan lebih berhati-hati dalam soal pemilihan baja dan sering bertanya kepada pihak pertanian negeri jika terdapat sebarang persoalan.

Kisah 7:

Susan bertekad membuka sebuah kedai menjual pakaian wanita sebaik bersara daripada sektor kerajaan. Dengan menggunakan wang KWSP, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, dia telah melabur sebanyak RM 20000.00 untuk memajukan kedai itu. Perniagaan ini dikongsi bersama 2 orang kawannya yang lain. Seawal bulan pertama perniagaannya kurang memberangsangkan. Tetapi kawasan tempat Susan menyewa kedai sewa itu menjadi tumpuan orang ramai. Tambahan pula hanya Susan seorang sahaja yang menjaga kedai itu kerana 2 orang rakan kongsinya mempunyai pekerjaan sepenuh masa. Apabila menerima tekanan akibat perlu menjaga kedai seorang diri, Susan menjadi tidak bersemangat dan putus asa. Masuk minggu ketiga dia sudah malas membuka kedai. Rakan kongsinya juga bersikap dingin. Akhirnya Susan memarahi rakan kongsinya kerana tidak memberikan kerjasama seperti yang dijanjikan sebelum membuka kedai dahulu. Susan sepenuhnya menyalahkan sikap rakan kongsinya yang hangat-hangat tahi ayam dan hanya pembaziran yang berlaku dengan pelabuarn yang telah mereka buat.

Kisah 8:

Aunty Lily merupakan seorang warga emas yang masih gigih bekerja. Dia telah mengusahakan pekerjaan sebagai pengumpul barangan terpakai yang dikumpulkan di sekitar kilang berhampiran rumahnya sebelum dijual kepada kedai terpakai atau orang tengah. Dia hanya mengayuh sebuah basikal tua yang menjadi kenderaan utamanya untuk bergerak ke mana sahaja. Dengan basikal tua itu juga dia mengumpulkan semua barangan yang dikumpul. Selain itu, dia juga mengumpul tin-tin minuman dan surat khabar lama. Tenaga tua Aunty Lily sudah tidak mengizinkannya untuk mengangkat barang berat lagi. Jadi, dia telah membeli sebuah motosikal roda tiga untuk memudahkan segala urusan. Secara kebetulan dia telah terlanggar batu dan motosikal roda tiganya telah terbabas. Semua barang terpakai yang dikumpulnya bertaburan jatuh. Lalu, dia menyalahkan batu yang berada di tengah jalan yang menyebabkan kemalangan itu berlaku. Sebenarnya Aunty Lily sudah tidak mampu mengawal motosikal roda tiga itu yang sangat berat dengan bebanan yang dibawa.

Inilah antara contoh-contoh yang banyak berlaku dalam masyarakat kita hari ini. Kaum Cina, Melayu atau India adalah sama sahaja. Semua kaum mempunyai peluang untuk memperjudikan hidup dan wang. Kerajinan dan kegigihan kaum Cina memang tidak diragui lagi. Kerana bagi mereka falsafah utama dalam perniagaan adalah seperti pertaruhan untuk mati. Oleh itu, mereka tidak boleh tersilap langkah walaupun setapak. Perancangan yang baik menjanjikan pulangan yang besar dan masa depan dijamin cerah. Manakala perancangan secara sambil lewa pula akan akan memudaratkan masa depan. Baik buruk sesebuah perancangan itu bergantung kepada perancangan yang rapid dan teratur. Musuh utama dalam perniagaan Orang Cina adalah takut untuk bersaing, takut untuk mencuba, dan takut untuk menghadapi kegagalan. Golongan ini sentiasa menekankan situasi menang-menang dalam setiap urusan yang dilakukan. Mereka juga tidak berharap dan tidak hanya bermimpi untuk mendapatkan kekayaan dalam sekelip mata. Walau setinggi mana kejayaan golongan ini, apabila gagal dan jatuh, jari pasti ditunding pada penyebab lain.



AIRASIA PROMO

Posted by Khai2020 Februari 15, 2012 0 comments



BIG SALE



Booking Period :
15 February 2012- 19 February 2012

Travel Period : 11 September 2012- 31 January 2013
Travel Notes

- Advanced booking required.
- Fares are not available during embargo period.

- Pay with BIG VISA Card to enjoy no processing fees

Fly from Kuala Lumpur International Airport (LCC Terminal), Kuala Lumpur to:
Domestic All-in-fare from
Langkawi RM 19.00
Penang RM 19.00
Kuala Terengganu RM 19.00
Johor Bahru RM 19.00
Kota Bharu RM 19.00
Alor Setar RM 19.00
Sibu RM 29.00
Kuching RM 29.00
Bintulu RM 29.00
Miri RM 29.00
Tawau RM 49.00
Sandakan RM 49.00
Labuan RM 49.00
Kota Kinabalu RM 49.00
International All-in-fare from
Brunei
Brunei RM 59.00
Cambodia
Phnom Penh RM 69.00
Siem Reap RM 89.00
China
Guangzhou RM 139.00
Shenzhen RM 139.00
Guilin RM 139.00
Hong Kong
Hong Kong RM 139.00
India
Chennai RM 199.00
Tiruchirappalli RM 199.00
Kolkata RM 199.00
Kochi RM 199.00
Bangalore RM 199.00
Indonesia
Banda Aceh RM 49.00
Padang RM 49.00
Pekanbaru RM 49.00
Palembang RM 49.00
Medan RM 49.00
Surabaya RM 69.00
Solo RM 69.00
Yogyakarta RM 69.00
Jakarta RM 69.00
Balikpapan RM 69.00
Semarang RM 69.00
Bandung RM 69.00
Makassar RM 89.00
Bali RM 99.00
Laos
Vientiane RM 69.00
Macau
Macau RM 139.00
Myanmar
Yangon RM 69.00
Philippines
Clark (Manila) RM 69.00
Singapore
Singapore RM 49.00
Sri Lanka
Colombo RM 139.00
Thailand
Krabi RM 49.00
Hat Yai RM 49.00
Surat Thani RM 49.00
Phuket RM 49.00
Bangkok RM 69.00
Chiang Mai RM 99.00
Vietnam
Ho Chi Minh City RM 49.00
Hanoi RM 89.00
Da Nang RM 89.00



Click here for more.....

Related Posts with Thumbnails












NAMSAHAZ Webhosting - Webhosting mampu milik untuk semua!











Web hosting



JOM IKLAN DI SINI

Hanya RM10/bulan!!!
KLIK SINI

Translate

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Recent Post

Jom join Blog Cikgu Khai.....

YOUR MESSAGE HERE

IKLAN BANNER


IKLAN DI SINI

Hanya RM5/bulan!!!

Twitter