Exora adalah berasl daripada nama bunga ixora.
Dilengkapi enjin 1.6-litre CamPro, Exora dibuka untuk booking pada Feb 21 di 293
Proton Edar & pusat jualan EON.
Harganya adalah di bawah RM80,000 dan tempahan RM1,000.
Tagline untuk mpv ini ialah "Keriangan Keluarga".
- tahniah proton sb dpt hasilkan kereta yg mengikut keperluan pasaran di malaysia..di lihat dr smua aspek luaran dan dalaman kereta exora ni mmg menarik dan tidak memerlukan pengubahsuaian yang banyak untuk menjadi kan die lebih cantik tetapi pada pandangan aku keupayaan enjin yg di bekalkan pada casis exora ni mungkin tidak mencukupi.sekiranye enjin yg dibekalkan menggunakan 1.8L campro berserta CPS, pasti semua rakyat malaysia akan lebih teruja dan ingin memiliki nye kerana exora ini merupakan mpv mampu milik oleh semua rakyat malaysia.di harap pihak proton dapat menaik tarafkan enjin exora pada versi akan datang..
- Anyway, tahniah kepada proton. Walau bagaimanapun, saya besetuju sekiranya Exora ini diberi dua pilihan enjin iaitu 1.6 dan 1.8. Cuba bayangkan sekiranyan exora ini dinaiki seramai 7 orang dan mendaki bukit menggunakan 1.6L??? Kita tidak boleh menyamakan dengan Toyota Avanza mahupun Rush. Teknologi Jepun, walaupun kapasiti enjinnya kecil, tetap kuasanya lain. Avanza 1.3 Liter mempunyai Kuasa Kuda yang sama dengan Wira 1.5. Sepatutnya pihak proton membuat kajian terperinci berkenaan dengan pilihan kapasiti enjin ini. Berkenaan dengan harganya pula, bioleh dikatakan berdfaya saing. Citra sekarang dijual dgn RM 76K, malahan GLivina hampir RM90K. Tapi Citra mempunyai sesaran enjin 2.0 liter, cumanya beza dari segi ruang, saya rasa Citra ada kecil sedikit. Apa-apapun tahniah kepada proton. Jangan pula bila diletak harga kurang RM 80,000. nanti bila nak tengok Showroom, diletak pula harga RM 79,999.00. Contoh ialah Saga, letak bawah RM 30,000 bagi model rendah, tapi kat Sarawak, dah hampir RM 33000.
- Bukan nak kutuk. tapi aku memang kecewa dengan workmanship model yang lepas-lepas. Wira aku, sampai dah abis bayo, power window asyik problem jer. tang engine oklah, tak pernah meragam kalo jaga baik, service on time, tapi prestasi kurang powerlahh. Komen aku untuk model Exora nih..rasa macam tak sesuai engine dengan chasis..beso gedabak..alahai engine ciput 1.6 mana cukup nak bawak beban besar bang. Tang harga plak 80K bleh tahan ,tapi walaumacamana pon MPV nih bukanlah pilihan aku. Degan harga 80K aku lebih prefer grand livina or Citra
- dah agak dah.kalau proton buat keluaran baru indah kabar dari rupa.Body besar tenaga kurang,cam mana nak bawa muatan.kurang kurang cc1800 baru kena dengan harga.ni tak,keta buatan malaysia harga sama dgn keluaran import.kenapa tak keluarkan satu kereta yang betul betul power dari semua sudut.jadi sama samalah kita kira berapa sangat yang ada kat atas jalan nanti.
- Frust sikit, pasal enjin Exora just 1.6 cc. Kalu full load 7 penumpang berat juga tu . Tapi biase le, Proton ni pun nak test market power juga. Mula2 keluaq 1.6 kemudian baru keluar 1.8. Toyota Avanza pun macam tu juga. Anyway, kalu harga around 80K, Eastar & Livina mungkin saingan Exora. Pilihan anda ? Tepuk dada, tanya polet
Maklumat mengatakan Proton EXORA ni dilengkapi dengan enjin Campro “CPS”. Means teknologi ni memang advance. Cube bandingkan campro iafm 1.3litre pada saga dan dvvt(vvti) 1.3litre pada myvi (myvi ni ciplak kereta jepun punye enjin sebijik), korang nampak kan beza horsepower n torque saga campro iafm tu lagi lebih dari myvi.
Saga blm campro iafm 1.3: 94 horsepower 120Nm of torque
Myvi dvvt (toyota passo enjin) 1.3 : 85 horsepower 116Nm of torque
Padahal enjin campro tu sebenarnya adalah enjin biasa je yang xde teknologi variable valve timing macam dvvt dan vvti. Please refer to:
http://kereta.info/campro-engine-specification-proton-engine-technology-on-saga-waja-satria-persona-gen2/So, x semestinya kereta jepun tu lebih baik dari buatan Proton. Tambahan pada MPV exora ni, ada technology CPS cam profile switching yang menggunakan variable inlet manifold utk bantu penjimatan minyak dan kekuatan enjin dengan variable balve lift lagi yang menambahkan kuasa bila diperlukan. So, sekarang ni, enjin 1.6litre bukan persoalan untuk MPV ni.
Kalo macam eastar tu, sebab die guna enjin 2.4litre sebab tu enjin mitsubishi yang biasa je. Xde technology pape pon. Tu sebab kena enjin besar.
Apa2 pun, Proton tahu apa yang dorang buat sebab dorang sekarang dah lebih matang dan model baru semua boleh memikat hati rakyat malaysia. Yang x suke tu, xpayah kutuk sangat dan tunggu test drive dulu baru la nak kutuk pon.Mengenai harga, mungkin RM80k tu dirasakan pihak proton sebagai harga paling kompetitif untuk pesaing terdekat. Tapi dorang akan tgk sambutan jugak. Kalo org xnak beli sebab mahal, akan datang sure turun harga punya. Xkan dorang mula2 nak kuar harga murah pastu naikkan balik harga macam Mitsubishi Lancer GT tu lagi orang marah kan. Better dorang letak harga mahal ckit dulu n tgk pasaran permulaan. Tu strategy dorang.
So kesimpulannya, ENJIN 1.6LITRE CAMPRO CPS TU MASIH X BOLEH DIPERSOALKAN SEBELUM KORANG SEMUA GI TEST DRIVE DAN NAMA PROTON MPV EXORA TU MEMANG MENGECEWAKAN BANYAK PIHAK.
utk tempahan boleh berjumpa dgn cikgu yassir :>.... 100% loan...
Setuju... Jangan perkecilkan kemampuan enjin 1.6 CAMPRO Exora tu selagi tak buat 'test drive'...
Ikut logik pun, van Ford Econovan cuma pakai enjin 1400cc (karburator bukan injection) tapi boleh bawa 11-12 penumpang tanpa ada yang merungut pun. Sebahagian van itu dilengkapkan dengan unit hawa dingin dengan 2 blower lagi atas kepala.Pas tu gi Kelantan, Genting dan Cameron pulak. Walhasil satu Malaya dia dah ronda, pakcik-pakcik kat kampung tak bising pun.
Takkan enjin 1600cc CAMPRO yang guna teknologi CPS, Fully Injection and computerised lagi canggih manggih ni lagi lembab dari Ford Econovan?
Sebab tu, sebelum cakap pikir banyak-banyak. Orang yang cerdik kurang bercakap, banyak berfikir...
Mungkin maksud lembab dari segi torque exora. Kalau ikutkan exora punya Kg/Nm paling tinggi berbanding dengan mana2 mpv yang ada kat Malaysia walaupun cc lagi kecil macam avanza atau alza.
Jadi ini secara tak langsung menyebabkan enjin kena kerja keras sikit dari keadaan pegun. Senang cakap kalau tengah slow tiba2 nak laju lambat peginya.
Untuk makluman, mpv, suv, crossover, pickup, van perlukan torque yang tinggi.
Exora cuma terasa apabila rpm dah mencecah 3500 rpm, menyebabkan minyak pun makan banyak la. Cuba bandingkan fuel consumption exora dengan Naza Citra & Toyota Innova yang cc lebih besar mana yang lebih jimat?
Mungkin proton boleh develop engine 1.8 ataupun improve tork bagi enjin sediada. Mesti exora boleh celen dengan mpv yang 1.6 lain..
Exora cps..1liter hanya 10.5km..h.way...7km urban..dasyat